lørdag den 10. marts 2007

Lørdag den 10. marts kl 15:30 (Louise):

Der er faktisk en del at fortælle bl.a.
Historien om vores flyttegods:
Man bliver jo nød til at reseache en del, hvis man vil flytte billigst muligt til Australien. Lyn hurtigt fandt jeg ud af at normal prisen er 20.000 kr for fem flyttekasser med skib til Australien. Det synes jeg var rigtig mange penge, desuden vil det tage mindst 2 måneder for flyttekasserne bare at nå til Australien. Heldigvis fandt jeg et 'billigt' flyttefirma, som for det halve kunne få vores flyttekasser til Australien med fly, dermed ville det kun tage ca 10 dage for flyttekasserne at nå frem -dør til dør. Yes sir, den tager vi, og så blev der pakket. Jeg skriver en udførlig indholdsliste med pris. Flyttefirmaet henter kasserne og en uge senere tager jeg afsted til Australien.
Der går ikke mange dage i Australien før DHL ringer for at sige, at vores kasser er nået til Australien og om de skal stå for at få vores flyttegods igennem told og karantæne. Ok, har vi noget valg, vi vil bare have vores ting hurtigst muligt.
En uge senere bliver vi kontaktet igen af DHL. De vil nok høre hvornår de kan levere kasserne -det var alligevel hurtigt, tænker vi. Men ak, det er DHL der er blevet kontaktet af tolden, som ikke er glad for vores cd-samling. Tolden er overbevist om at vi har medbragt alle cd'erne for at vidresælge dem og tjene en masse penge. Jeg prøver at sige noget til DHLmanden om prisen på cd'er i Danmark, men det nytter ikke. Jeg skriver derfor en erklæring om, at jeg ikke vil vidresælge cd'erne, jeg vil tage dem med igen når vi rejser og at de alle er forskellige. Faktisk har vi to ens cd'er, men det skrev jeg ikke. Vi fakser erklæringen og venter.
Et par dage senere ringer jeg til DHL for at høre hvordan det går med vores kasser, men det er ikke let at få at vide. Jeg har nemlig ikke noget tracking eller airway bill nummer. Vi mailer til flyttefirmaet i DK, som mailer tilbage med en vedhæftet fil, hvor der står en masse tal og koder på. Jeg prøver at ringe til DHL igen og læser nogen af tallene op for DHLdamen. Hun synes ikke det er sjovt, at jeg ikke ved Airway bill nummeret og mister tålmodigheden. Jeg siger tak for hjælpen og lægger på. Vi venter og venter og venter og venter...
Jeg får en mail fra DHLmanden, om at vores ting nu er nået til karantæneområdet, MEN... vi har en beskidt fodbold med og vi har følgende valgmuligheder: får den renset professionelt eller destrueret, ingen af muligheder er billige, det klart billigst er dog destruktion. Det skal bemærkes at det ikke er en tilfældig fodbold vi har taget med, men Tokes VM fodbold fra 1990, derfor er beslutningen svær. Jeg skriver tilbage til DHLmanden, om det er muligt at sende den tilbage til Danmark. Der går et par dage inden han skriver tilbage. "Ja, det er det. MEN det er endnu dyrere, desuden vil bolden også skulle igennem karantæne i København." Toke indser nu at alt håb er ude. Jeg skriver en mail om at de må destruere vores bold. (snøft)
Vi får en ny mail fra DHLmanden. "Fodbolden er ikke den eneste ting der har jord på sig. Vores vandrestøvler er i fare, MEN det er sådan at de har en anden fragt der kommer ind i næste uge, som skal renses og vi kan derfor billigt få voresfodbold og støvler med" (fanfare). Tak siger vi og venter...
Så får vi mailet en kryptisk regning. På forsiden står 156 dollars, men på de efterfølgende sider står der mange andre tal, og det er meget svært at se, hvor de 156 dollars kommer fra. Vi betaler de 156 dollars og fakser kvitteringen. Jeg ringer for en sikkerheds skyld til DHL, som er forvirrede og forstår slet ikke hvad jeg spørger om. Jeg siger tak for hjælpen og lægger på. 10 minutter senere bliver jeg ringet op af end anden, som prøver at forstå mit spørgsmål. Hun forsikre mig om, at vi slet ikke skal betale mere end de 156 dollars og næste gang vi bliver kontaktet er det for at aftale levering. MEN, sådan skulle det ikke gå, mens jeg underviser ringer de endnu engang og vi skal betale 35 dollars mere og i øvrigt kommer de med pakkerne i morgen!
Pakkerne kom i går, det tog dem kun en uge at nå Australien, men tre en halv uge at nå fra Sydney til os. Crazy!

Ingen kommentarer: