mandag den 4. juni 2007

Wollongong

Som I måske ved, skal vi snart flytte fra Newcastle og en smule sydpå til Wollongong. Forhåbentlig sker det i august hvor lejekontrakten på vores lejlighed her i Newcastle løber ud, men det hele er lidt kompliceret, så nu må vi se. Det forholder sig nemlig sådan at jeg er ansat for nogle penge mine to chefer har fået at det australsk forskningsråd. De to er flyttet til Wollongong for et par måneder siden, men pengene fra det australske forskningsråd er endnu ikke flyttet med dem, og før det sker, kan universitet i Wollongong ikke tilbyde mig en stilling (eller det kan de nok, men de vil i hvert fald ikke). Der er så den ekstra krølle på halen at jeg også skal have et nyt visum. Mit visum er nemlig bundet til den stilling jeg har nu (jeg må kun være i Australien så længe jeg arbejder), så jeg skal igennem hele visummøllen igen når jeg skal skifte job.

I sidste uge var vi nede så nede og besøge en af mine chefer i Wollongong (den anden er i Spanien for tiden, så vi boede i hans lejlighed) og se lidt på byen. Wollongong ligger cirka 80 km syd for Sydney (mens Newcastle ligger cirka 150 km nord for Sydney), og køreturen fra Newcastle til Sydney tager omkring 3 timer. Wollongong minder meget om Newcastle (men er dog en smule mindre). Det vil sige en masse kedelige parcelhuse. Wollongong er klemt inden mellem en bjergkæde på den ene side og Stillehavet på den anden siden, og er derfor temmelig langstrakt. Igennem byen løber et par motorveje som gør det nemt at komme rundt i byen.

En god ting ved Wollongong er at centrum af byen er lidt større og mere spændende end Newcastles centrum, men der er dog langt til hvad vi kender fra danske byer af samme størrelse. En anden god ting ved Wollongong er at der er træer der smider deres blade her i efteråret (i Newcastle er der ingen træer der smider bladene bare fordi det er efterår). Da det desuden blæste en del da vi var i Wollongong, føltes det faktisk som det efterår det var. Nice! En tredje fordel ved Wollongong er at det som skrevet ligger tæt på Sydney (man kan komme til centrum af Sydney på under en time), så vi ser frem til at tage oftere til Sydney når vi er flyttet til Wollongong.

Ingen kommentarer: